Khamis, 20 Ogos 2015

PERNIAGAAN OFFLINE

Teks: Norhayati Mohd Nooh
Foto: Carian google

Penulisan kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman menjalankan perniagaan secara offline yang pernah saya jalankan. Perniagaan offline yang saya jalankankan ialah menjual Biskut Raya semasa di musim perayaan yang lepas. Boleh dikatakan saya juga masih baru dalam dunia perniagaan ini, banyak yang perlu saya belajar dan mengutip ilmu daripada mentor yang telah berjaya demi meningkatkan hasil jualan saya pada masa akan datang.

Saya cuba kongsikan dengan anda perkara yang perlu ditekan semasa menjalankan perniagaan ini. Bagi saya kita perlu membuat persediaan dari awal lagi terutama sebelum,semasa menjelang perayaan dan selepas musim perayaan.

Antara langkah yang boleh diberi perhatian:-

  1)Sebelum Musim Perayaan
 Waktunya adalah sebelum mula bulan Ramadhan untuk kita berpuasa. Pada ketika ini, saya sudah  menyiapkan sample jualan untuk diagihkan kepada pengguna saya bagi mencuba dan merasai kualiti  biskut yang saya jual. Saya mula memberitahu dan mempromosikan kepada kawan-kawan di pejabat dan jiran tetangga. Dengan kaedah ini,  kita  boleh membina rangkaian perhubungan bagi memperkenalkan produk yang kita jual di pasaran. Usah berasa takut untuk bertindak.

 2) Menjelang Musim Perayaan
Apabila kita sudah bersedia untuk berniaga, perkara yang perlu ditekankan adalah tetapkan matlamat dan target jualan yang mampu untuk kita jual.  Jalankan sedikit promosi dikalangan kawan-kawan melalui media sosial dan melantik dealer@agent untuk sama-sama menjual biskut raya. Selain itu, penting untuk mendapatkan pembekal bagi mendapatkan stok yang banyak dengan kos yang minimum.

3) Selepas Musim Perayaan
Pastikan adanya menyimpan lebihan biskut raya yang sedikit bagi memudahkan pembeli membuat pengulangan belian terhadap produk kita. Perkara penting adalah usaha dan kesungguhan, yang merangkumi kesungguhan itu ialah kemahuan mempelajari sesuatu. Daripada tidak tahu kepada tahu. InsyaAllah, saya rasa anda boleh melakukan lebih baik daripada saya.

Semoga perkongsian ini membantu pembaca untuk membuat perancangan dimasa akan datang. InsyaAllah, semoga dipermudahkan urusan di dunia & akhirat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan