Selasa, 8 September 2015

BIISNES OFFLINE ( SIRI 3)


Teks: Norhayati Mohd Nooh


"BISNES KAMPUS"
Topik kali ini menarik minat saya untuk berkongsi dengan anda. Paparan akhbar minggu lepas banyak memaparkan mengenai kemasukan pelajar baru ke Institut Pengajian Tinggi Awam(IPTA). Bila dilihat mengenai sttistik kemasukannya, berlaku penambahan pelajar  hampir setiap tahun.Tahniah juga diucapkankan kepada adik saya(JuraidahMohd Nooh) kerana dapat menyambung pelajaran ke peringkat master di Universiti Sains Islam Malaysia(USIM). Terasa seronoknya dapat menambah ilmu pengetahuan di Menara gading, mengimbau kenangan 10 tahun lalu saya di Universiti Utara Malaysia.

Alhamdullilah, saya sangat bersyukur En suami adalah staff di USIM, boleh juga  beliau berkhidmat menyumbang tenaga untuk memajukan visi dan misi universiti. Mungkin ada hikmah sebaliknya penghijrahan saya dari Kluang Ke Nilai, Negeri Sembilan. Bumi bertuah Nilai adalah antara tempat  yang sedang meningkat naik dengan aktiviti pembangunan kerana kawasannya yang strategic  kerana adanya pusat pendidikan serta berhampiran dengan bandar-bandar besar.

Berbalik kepada bisnes kampus, saya rasa alangkah ruginya jika saya tidak mengambil peluang menjalankan perniagaan secara kecil-kecil. Perancangan kami untuk berniaga menjual makanan ringan(kudap-kudapan)@ Bisnes makanan sedia ada(ready-to-eat)seperti burger@sandwich@makanan sejuk beku yang telah digoreng.Mungkin perniagaan yag saya jalankan tidak mendapat keuntungan yang banyak,tapi jika ia dilakukan secara berterusan dan istiqamah akan mendatangkan hasilnya. InsyaAllah semoga segala aktiviti kami ini dipermudahkan. Pengalaman yang lalu semasa berniaga di Tapak Eskpo USIM banyak membantu kami untuk berjinak-jinak berniaga dikampus. Kalau kita tidak mencuba, mana mungkin kita mendapat hasil.
 
Saya senaraikan‘Bisnes Kampus’yang boleh dijadikan pilihan berniaga. Antaranya:-

·         Jual kad tambah nilai pra bayar (topup)
·         Perkhidmatan fotokopi atau cetakan
·         Khidmat menyunting tugasan (proof reading)
·         Cetakan T-Shirt/Jualan t-shirt Muslimah
·         Menjual makanan dari bilik ke bilik
·         Khidmat membaik-pulih laptop
·         Khidmat dobi / mencuci pakaian

Sebenarnya dalam mana-mana bidang  perniagaan, tindakan permulaan inilah yang paling sukar kita laksanakan. Adakah kita mampu untuk melakukan.”Mulakankan dengan langkah pertama,BUKTIKAN DENGAN TINDAKAN..InsyaAllah  tindakan yang lain akan menyusul dengan izinNYA”pesanan Pn Azura Abdullah dalam Buku Bekerja & Berniaga: Panduan kejayaan untuk Suri  masih lagi saya ingat sampai sekarang..

Doakan saya berjaya dam mampu lakukan.
#peringatanuntukdirisendiri




Tiada ulasan:

Catat Ulasan