Jumaat, 4 September 2015

MENANGGUHKAN KEJAYAAN

Teks: Norhayati Mohd Nooh
Foto: Carian google





















Salam Jumaat, semoga anda yang menziarahi blog saya mendapat kebahagian di dunia dan akhirat.

Penyataan Dr Azizan Osman diatas membuatkan saya tersentap. Adakah saya salah seorang yang suka bertangguh dalam melakukan sesuatu perkara???

Mungkin YA dan mungkin TIDAK….Hati mahu melakukan sesuatu yang boleh mengubahkan hidup, tetapi mulut berkata “Tunggu dulu”. Nak risau apa. Esok kan masih ada… hari ini boleh relax-relax dulu sebab nak mengubahkan hidup, bunyi macam susah je… lagi pun ada banyak rutin harian lain yang perlu dilakukan terlebih dahulu. Ini adalah ayat yang spontan terdetik dihati kita, saya juga selalu melaluinya.

Kita sebagai manusia sering lalai dan terleka sehingga  sanggup menangguhkan sesuatu perkara dan menyebabkan masa berlalu pergi begitu sahaja tanpa apa-apa tindakan. Terlalu banyak alasan, tidak serius dalam mengambil keputusan dan tiada deadline dalam matlamat menjadi sebab utama penangguhan kerja kita.  

Apa yang dapat disimpulkan adalah:

1.       Kenalpasti tugasan/perkara terpenting yang perlu diselesaikan pada hari tersebut
2.       Lakukan sebahagian kecil tugasan walaupun malas. Yang penting kita ‘bermula’
3.       Hapuskan segala gangguan
4.       Bila dilanda perasaan malas& bosan, rehat sebentar, tarik nafas dan biarkan semua godaan itu berlalu.
5.       Stay in focus untuk menyelesaikan tugas kita

Saya harap saya boleh berubah dan istiqamah dalam setiap tindakan begitu juga anda.
Mampu mengubah dari  keadaan biasa-biasa kepada luarbiasa. InyaAllah semoga Allah membantu 
mempermudahkan segala urusan.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan